söndag 1 maj 2011

Välkommen sköna maj!


Vackra rosor som jag fått av min vän A.


Första dagen i maj

Har tillbringat förmiddagen inne på universitetet för att plugga inför tentan vi har nu till veckan.
När vi som bäst sitter försjunkna i våra böcker dyker en kille upp som på engelska presenterar sig som utbytesstudent och som undrar om vi skulle kunna tänka oss vara med i en film som de håller på göra nere i cafeterian. 
Snälla som vi är så säger vi att vi självklart ställer upp.

Så helt plötsligt sitter vi där och är statister i en film, ha ha.
Men det var som tur var inte mer än i två sekvenser som vi behövdes så sedan fick vi återgå till vårt.
Jag måste hålla ögonen öppna nu på miun's sida så jag får se filmen när den blev klar.
tokigt det kan bli! ;)


Middag med fina vänner

Igår var vi bjudna på middag hos våra fina vänner och grannar A&F.
Vi vart sex familjer, 12 vuxna och 8 barn.
Helt fantastisk mat bjöds det på och vi hade så otroligt trevligt som vi alltid brukar ha tillsammans med dem.

Jag tog och bakade ett bröd och tog med mig som jag själv tycker blev väldigt smarrigt och som jag tänkte att jag skulle dela med mig av till er.
Det är ett bröd med fetaost, soltorkadetomater och oregano, yummie.
Brödet fick mycket beröm av alla så det är helt klart värt att prova.


Bröd m fetaost och soltorkade tomater

50g jäst
5 dl mjölk
½ dl olivolja
2 tsk salt
1 msk honung
14-15 dl vetemjöl

Fyllning:
3 msk rumsvarmt smör
200g fetaost
1 msk torkad eller 
½ msk färsk Oregano
5-6 soltorkadetomater i olja
Grovt salt ex. medelhavssalt

Värm mjölken fingervarm och lös upp jästen i lite av mjölken. Tillsätt resten av mjölken, oljan, saltet, honungen och det mesta av mjölet (ca 10dl).
Arbeta degen smidig och jäs därefter under bakduk i 45 min.

Sätt ugnen på 250 grader.
Arbeta degen och dela den i två delar.
Kavla ut till 1 cm tunn kaka, bred på smör, smula över fetaost.
Grovhacka tomaterna och strö på dem och oreganon.
Rulla sedan ihop och vrid rullen några varv för att sedan forma till en krans. Lägg på bakplåtspappersklädd plåt.
Pensla med vatten och strö över salt. Jäs i 20 minuter.

Gör några snitt och grädda i nedre delen av ugnen 5 min, sänk sedan värmen till 200 grader och grädda ytterligare 25 min. 
Låt brödet svalna under bakduk.




Lycka till!


Ni får ha en fortsatt fint slut på helgen så ses vi snart igen...

1 kommentar:

  1. Låter hur gott som helst, ska prova vid tillfälle!

    SvaraRadera

Vad glad jag blir att just DU vill lämna ett meddelande till mig! ;) KRAM!