fredag 20 maj 2011

Det blev bara paj



Tacopaj till lunch


Studiegrupp på vår altan

En fördel att läsa på distans är att man kan plugga i stort sett vart som helst. Som när jag åkte till London, då hade jag böcker med mig som jag läste när tillfälle gavs. På planet till och från hann jag läsa tre böcker. Tiden gick snabbt och jag behövde inte halka efter så rysligt mycket - Perfekt!

Idag har mina góa studiegruppstjejer varit här och vi har suttit och gjort ett gemensamt arbete här på vår altan. Sämre kan man ju ha det. ;)

Fredag som det är så tog jag och bjöd dem på tacopaj med sallad till lunch, för visst är fredag en taco's dag?
Blev lite "paltkoma" efteråt men jag fick dem att piggna till med något smaskigt till kaffet.

Min fantasi var inte den bästa så jag hade bakat en paj till.
Men nu blev det en blåbärspaj och jag kan lova att det måste vara bland den enklaste pajen man kan göra - Godaste också. ;)
Nu hade jag både hallon och blåbär i min för jag tycker det blir så himmelskt gott.




Antar att några blir nyfikna på receptet så här kommer det direkt...

Blåbärspaj 

Pajskal:

100g margarin
1½ dl socker
1 ägg
3dl vetemjöl 
1tsk bakpulver

Klä en pajform med degen och lägg i ca 2 dl blåbär eller andra bär efter smak.
Det bästa med denna paj är att pajskalet inte behöver förgräddas.

Fyllning:
3dl gräddfil
1 ägg
1 dl socker
2 tsk vanilinsocker

Blanda ihop alla ingredienser och häll sedan smeten över bären.
Grädda pajen i 200 grader ca 30 min.


Lycka till!


Fotobok

Fick häromdagen, väldigt lägligt, ett erbjudande från Photobox att köpa en fotobok till ett bra pris.
Det passade toppen nu när jag och L nyss varit på vår minisemester och har en hel del bilder som annars bara blir liggande på datorn.
Sagt och gjort loggade jag in och skapade en fotobok som nu idag trillade ner i brevlådan.





Jag valde till lite hårdare papper på sidorna och jag måste säga att jag är jättenöjd med resultatet.
Bilderna blev väldigt fina.





Man kunde välja precis hur många bilder man ville ha på varje sida och det passar perfekt då det går att samla ihop bilder från ett och samma tillfälle men även bara använda sig av en bild om man så vill.





Nu tror jag att jag ska ta och beställa hem fler böcker från alla våra resor, för det är lite roligt att kunna sätta sig och bläddra i en bok istället för att sätta sig framför datorn.


Nej nu blir det lite fix inför hjärtats födelsedag imorgon.
Fredagsmys blir det såklart också, det får inte glömmas bort.

Trevlig helg alla mina bloggläsare!!


3 kommentarer:

  1. Hej!
    Har du sett detta erbjudandet om fotobok!
    Gratis!!! Om du bloggar om dem...
    http://fotoklok.se/gratis-fotobok.php

    Max

    SvaraRadera
  2. Det där såg väldigt spännande ut, kommer testas vid tillfälle.

    Tack tack!
    Jeanette

    SvaraRadera
  3. Visst är det skoj med fotoböcker! Jag gjorde en med hård pärm till Nicke i julklapp; vårt hus del 1. Där samlade jag bilder från vår renovering, mestadels från entréplanet och gården. Tanken är att nästa bok ska innehålla källaren och det som är kvar att göra ute och så blir det kanske en tredje också. :-)

    Kul att du/ni kommer på me&I! Var ju sååå länge sedan vi sågs!

    kram!

    SvaraRadera

Vad glad jag blir att just DU vill lämna ett meddelande till mig! ;) KRAM!