tisdag 9 november 2010

Smulpaj

Såg i morse att vi hade några äpplen som hade sett sina bästa dar.
Kom då på att jag skulle ta och sno ihop en smulpaj när jag hade lämnat lille M på skolan, och så vart det.


































Tog och gjorde en egen variant och blandade i russin och farinsocker.
Mums så smarrig den blev!

Jeanette's smulpaj m russin

3 3/4 dl vetemjöl
115 g smör
1 dl socker
1 nypa salt

Blanda alla ingredienser i antingen matberedare eller gör som jag, använd händerna. :)
Det ska bli smuligt.
Lägg skalade och skivade äpplen i en ugnsfast form. 
Strö över russin och Farinsocker och därefter smuldegen.
Skaka formen och ställ in den i ugnen i 200 grader ca 30 min eller tills ovansidan är härligt gyllengul.
Serveras sedan med vaniljsås, glass eller grädde.

Lycka till!

1 kommentar:

  1. Åhh, mums! Det receptet snor jag genast - här hemma är äppelpaj (eller är det vaniljsåsen??) hett villebråd.

    SvaraRadera

Vad glad jag blir att just DU vill lämna ett meddelande till mig! ;) KRAM!