måndag 11 april 2011

Chokladtårta



På begäran kommer här receptet på Chokladtårtan.

10-12 BITAR
225g mjukt smör
3½ dl strösocker
4 ägg
3 msk kaffe
5½ dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
2 dl kakao
2 dl yoghurt
1½ dl vatten

Fyllning
8 dl vispgrädde
300 g vit choklad
200 g mörk choklad 50%

  1. Vispa smör och strösocker vitt och mjukt, tillsätt äggen, ett i taget. Smaksätt med kallt kaffe.
  2. Blanda vetemjöl, bakpulver och kakao i en bunke. Sikta i detta i äggblandningen.
  3. Rör i yoghurt och vatten, blanda till en jämn smet.
  4. Smöra och bröa två formar med löstagbar kant. Klä botten med bakplåtspapper. Fördela smeten jämnt mellan de båda formarna. Låt grädda i 180 grader i ca 35 min.
  5. Värm 3 dl av grädden till fyllningen och låt den mörka chokladen smälta ner. Låt svalna helt i kylskåpet, det tar ett par timmar. Vispa sedan till en jämn tjock kräm.
  6. Låt den ena chokladbotten ligga kvar i springformen, bred chokladfyllningen jämnt över. Lägg på den andra botten och täck över med plastfolie, låt stå i kylskåpet över natten.
  7. Värm den sista grädden och låt den vita chokladen smälta ner. Låt svalna helt i kylskåpet. Vispa sedan till en tjock kräm och bred detta över tårtan.     


Dekorera sedan tårtan valfritt.
Vi använde björnbär och ej ätbara blommor, men här är det smaken som avgör vad man vill använda sig av.


Lycka till!

1 kommentar:

  1. Åh vad god tårtan ser ut!! Jag måste prova den, jag har ju en extrapappa som fyller år snart så man kanske ska överraska:)

    Kramar

    SvaraRadera

Vad glad jag blir att just DU vill lämna ett meddelande till mig! ;) KRAM!