söndag 26 december 2010

Mellandagspyssel

Orkar inte göra så mycket idag då min förkylning vägrar lämna mig.
Brukar komma på en hel massa nyttiga saker att göra dessa dagar då liksom allt annat redan är fixat hemma.
Men när jag nu känner mig så hängig så kom jag på att jag skulle ta och börja virka på mattan som jag har tänkt börja med länge men inte kommit till skott.


Har inte hunnit så långt än men det går ganska snabbt upptäckte jag. :)
Det som tog längst tid var att riva lakan och nysta, men det hade jag gjort tidigare så nu var det bara att sätta igång.
Beskrivning hittade jag i den här härliga boken som jag har visat förut.


Det är mattan ni ser ligger på golvet på bilden som jag ska göra - fast helt i vitt så klart! 

Lovar att ni ska få se resultatet så småningom.

För den som vill prova detta själv kommer beskrivningen här...

Virka 5 luftmaskor med virknål nr 10, slut till en ring med en smygmaska i första luftmaskan.
Varv 1: Virka 8 fasta maskor med nedtag i ringen.
Varv 2: Virka 2 fasta maskor i varje fast maska, du har nu 16 fasta maskor.
Varv 3-25: Öka 8 fasta maskor jämnt fördelade över varje varv.

Justera ökningen med fler maskor om du tycker att det behövs, det beror på hur pass tjockt tyget är.
Avsluta med en smygmaska, klipp av och fäst garnet/tygremsan.

Så där ja, nu har du gjort dig en finfin matta av någonting som du kanske hade tänkt att kasta.
Härligt när man kan återanvända saker! ;)

Pyssliga pussar


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad glad jag blir att just DU vill lämna ett meddelande till mig! ;) KRAM!