fredag 22 oktober 2010

Baka baka kaka

Vad vore en fredag utan lite mys? 
Tog och bakade en kaka som jag aldrig hade gjort tidigare och jag kan bara säga att det var absolut inte sista gången jag bakade den.

 Oj, vad god den var!
Man skulle kunna säga att den var försvinnande god, för i skrivande stund finns det bara en liten liten bit kvar. Den fick MVG av hela familjen.


Visst är väl florsockerströaren ifrån GreenGate bara för söt? Kunde bara inte motstå den.

Testade ett nytt bildredigeringsprogram och jag är inte helt nöjd. Bilderna ser korniga och fläckiga ut. Äh, jag kan ju alltid skylla på att jag har skitig duk. :)


Det mumsiga receptet hittade jag i en helt underbar bok som Anette Hjerpe, som har bloggen Lantlif, har gjort.

Jag kan sitta och bläddra i den, och titta på de otroligt vackra bilderna, hur länge som helst.
Det var precis det jag gjorde idag när jag kom till uppslaget med receptet på Norrlandskakan.

Delar med mig av det här...








Norrlandskaka

2 ägg
2 kkp socker
1 kkp mjölk
2 kkp mjöl
2 tsk bakpulver
4 tsk kanel
75 g smält smör

Fyllning:

1 äggula
50 g smält smör
2 dl florsocker
2 tsk vanilinsocker

Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt mjölken. Blanda ihop de torra ingredienserna och vänd ner i smeten.  Blanda i det smälta smöret. 
Grädda i 175 grader i ca 30 minuter.

Blanda ihop fyllningen, dela den avsvalnade kakan i två delar, häll över fyllningen och sätt ihop kakan.

Serveras gärna med vispad grädde.

Nu är det dags för fredagsmyyyyyyyys!
                              Jeanette





3 kommentarer:

  1. Håller på och uppdaterar vad som hänt sedan jag var in sist =)
    Perfekt med detta recept, ska prova det direkt, då jag precis satt och funderade på vad veckans kaka till K och svärfar skulle bli. Kramis!

    SvaraRadera
  2. Glömde den sak, med tanke på vad vi pratade om häromdagen... vad är mjälk? Hi,hi... Kram igen!

    SvaraRadera
  3. Den har L varit på mig om också så det är väl bäst att jag ändrar det nu då. :)
    Du får återkomma med en recension på kakan.

    Kram J

    SvaraRadera

Vad glad jag blir att just DU vill lämna ett meddelande till mig! ;) KRAM!