torsdag 25 oktober 2012

Våga testa det okända






Tjingeling!

Sorry, sorry! Skulle ju igår berätta om det lite knasiga som jag testar just nu. Men Ibland kommer det annat emellan, och så var fallet igår. 

Varning för ett rätt långt inlägg! ;)

Jag har genom åren testat olika sätt för att komma iform. Både träningsmässigt och formmässigt.
Att rund är en form, har jag tagit fasta på nu på slutet. :))
Men jag känner att jag inte mår bra som jag äter och lever just nu. LCHF har testats och det mår jag väldigt bra av när jag äter. Men det gäller att göra det på rätt sätt. Att låta det blir en del av vardagen och inte låta det bli en quickfix när det behövs. För mig är sockret en stor bov i sammanhanget, det och de snabba kolhydraterna. 

Men det är inte det som är det konstiga. Jag har alltid fått lära mig att det är viktigt att äta "rätt", dvs frukost, lunch och middag och gärna mellanmål för att inte ställa in kroppen på svält utan hålla uppe förbränningen.
Då jag inte vetat annat så har jag såklart kört på så för det är ju det "normala". :)
Självklart har jag efter frukosten blivit hungrig igen sådär vid fikadags på jobbet och ätit något, ibland mer eller mindre nyttigt. Som i sin tur triggat blodsockret som gjort att jag varit hungrig igen innan lunch...osv osv.

När jag fick hör om periodisk fasta så dömde jag ut det direkt! Vaddå! Man kan ju inte låta bli att äta under en lång tid, då ställer kroppen in sig på svält och lagrar allt jag sedan äter malde jag på. Det var ju det jag var lärd, så det måste vara så.
Men, nu har jag läst lite mer om detta och fått läsa fakta som att kroppen inte går in i svältläge förrän efter 60h utan mat. OJ! Så länge går man ju aldrig utan, det är kanske 4-5h som mest. Hm....

Såååå jag bestämde mig helt enkelt för att testa periodisk fasta för att bilda min egen uppfattning och känna efter om det känns bra för just mig.
Nu äter jag sista målet mat kl 20 på kvällen för att sedan fasta, bara dricka drycker utan kcal, fram till kl 12 dagen därpå. Mellan 12-20 äter jag mat som innehåller mycket proteiner och jag utesluter alla snabba kolhydrater och socker ur min kost.Äter såklart kolhydrater, men inte raffinerade sådana.
Har även kommit igång med lite träning, vilket jag är mycket glad för.

Trodde såklart att jag skulle vara vråååål hungrig, men icke! Det går galet bra och jag mår därefter också.

Leif var på Jonas Coltings föreläsning igår här i Sundsvall och jag har precis suttit och läst hans broschyr. Väldigt intressant läsning!

Han skriver bl a om det här med att fylla på våra energidepåer som vi är snabba till att göra när vi t ex tränat. Han menar att detta resonemanget är bakvänt. Hur kan energin vara förbrukad när vi säkert har minst 100000 kalorier att ta förbränning från i våra fettdepåer? Vi ska äta och träna så att vi maximerar fettförbränningen istället och inte bygga tränandet på de kanske 2000 kalorier som finns lagrade som glykogen i våra muskler. Han skriver så roligt här... "Prata om att gräva en grop för att ställa stegen i så man kan tvätta fönstret på bottenvåningen."

Det går såklart att skriva otroligt mycket om just detta, men har du blivit en gnutta intresserad (som jag blev) så rekommenderar jag dig att läsa mer på dessa sidor....




Jonas Coltings blogg för den som vill läsa mer från honom: http://coltingblogg.com/




Något som jag vill understryka innan jag lämnar detta ämne helt är...

"Att jag tror inte att det finns ett rätt eller fel, inget svart eller vitt, utan var och en måste lyssna till sin egen kropp och känna efter hur just din kropp mår av att äta si eller så. Att träna olika mycket mm mm. 
Ta hand om din kropp på bästa sätt, för vart ska du annars bo.;) 
Och slutligen - Älska och vårda din kropp med ömhet, det är både den och du värd"

Nu ska jag kanske ta tag i fönsterputsandet, men jag skippar att gräva ner stegen för att nå fönstren på bottenvåningen. Jag kör det så enkelt & naturligt det kan bli istället. ;)

Stor kram

3 kommentarer:

  1. Ett intressant inlägg! Har en vän som också har provat periodisk fasta med gott resultat :)

    SvaraRadera
  2. Hörrdedu kära vän, rund är en form men det är inte din form! Sen om periodisk fasta eller andra träningsformer och dieter gör att du mår bra, då är det rätt för dig! Men du är och har aldrig varit rund så länge jag känt dig! Puss :-)

    SvaraRadera
  3. Hamnade här av en slump via ditt inlägg om inredningskursen på Skönahem, som verkar spännande. Men iaf, en annan intressant bok om våra kost och kropp som jag verkligen kan rekommendera är Matrevolutionen. Lycka till med fastan! :-) Mvh Livingbymiriam

    SvaraRadera

Vad glad jag blir att just DU vill lämna ett meddelande till mig! ;) KRAM!