söndag 30 juli 2017

Trappa eller bro...


Här råder det delade meningar


Jag har alltid sagt trappa om de trappor som finns inomhus eller friliggande trappor utomhus. 
Och Bro om den trappan och avsatsen som är precis utanför ytterdörren.
Vad jag förstått så är det här dialektalt och egentligen ingenting konstigt, men det kan ju ställa till det lite. :)

När T hade flyttat upp hit till mig och vi precis hade flyttat in i vårt lilla hus så bad jag honom ställa ut soppåsen på bron.
Har väl aldrig sett någon se så fundersam ut över det någongång.
Nu visade det sig sedan att i hans huvud hade tankar på Sundsvallsbron mm börjat snurra omkring.
"Varför säger hon att soppåsen ska till bron?  Menar hon verkligen ända bort till stora bron, eller finns det någon annan bro hon menar??"

När jag sedan förtydligade att han bara kunde ställa den utanför dörren så förstod han att jag nog menade ute på trappan.

Man kan ju tycka att 40 mil inte är så långt, men när det kommer till dialekt och hur man pratar så är det en hel del olikheter som vi blivit varse om och som vi skrattar gott åt nu mer.

Det roliga är att när jag sökte på BRO i Svenska Akademiens Ordbok så hittade jag det här...



Tyckte det var lite roligt att det till och med där står att det är en BRO vi har, så jag tog och kollade upp Synonymer till bro också...


Trappa och Bro är alltså synonymer.
Det måste ju då betyda att vi båda har rätt, eller hur?:)

Uppiffning av trap...bron!




Efter vintern som var så hade de stora skifferplattorna börjat lossna, så det behövdes en rejäl renovering av bron.
Min underbara pappa han har idéer och är inte sen att komma till undsättning när vi behöver hjälp.
Så sagt och gjort så påbörjade vi arbetet, men när vi sedan var iväg på lite semester så fick jag helt plötsligt en bild skickad till mig där jag ser att han gjort klart allting!
Goa Pappsen!!

Det som var kvar var att måla sättstegen på andra sidan bron.
Ja vår bro har två trappor upp till ytterdörren.
Så det tog jag och roade mig med nu i helgen.


Så här såg den alltså ut innan jag börjat måla.




...och så här blev det!
Jag har oljat in plattorna med en ytbehandling som dels gör dem tåligare men som också förstärker färgen. Så ni kanske ser att den ser mycket mörkare ut på den här bilden.


Så nu är det tjustigt från båda sidorna! Tadaaa!


Nu ska den här tjejen snart göra sig klar för att krypa ner i sängen då denna dag har varit en sån där dag som jag helst bara vill kasta i soptunnan.
En värkdag med andra ord. :(

Men imorgon är en annan dag och den är säkert mycket mycket bättre!



Önskar er en fin söndagkväll med en bild på en av mina chokladblommor!
Favorigblomman no.1 just nu!
Helt underbar färg och att den också har en doft av just choklad gör ju inte saken sämre precis!
Nom nom!

Kram kram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad glad jag blir att just DU vill lämna ett meddelande till mig! ;) KRAM!