söndag 22 april 2018

Överraskningshelg del 2




Godmorgon Jämtland!

Att få vakna till den här utsikten är inte så dumt!
Morgonen bjöd på vackert väder, men det skulle tyvärr visa sig övergå till att bli mulet och snöa en massa.

Som sig bör så började denna dag med en god hotellfrukost i den fina restaurangen!






Frukosten var av riktigt hög klass skulle jag vilja påstå.
Jag älskar när de står och öppet tillagar t ex omelett, äggröra och pannkakor mm.

Till och med charkuterierna var det hög klass på.
Eller vad sägs om lite Hjortstek sådär till frukost bara. :)





Efter den otroligt goda frullen så packade vi ihop våra saker och checkade ut från hotellet.
Vi var väldigt nöjda och kommer med all sannolikhet att återvända just dit om vi behöver boende i Östersund på framtida utflykter.

Sedan visade jag T min pappas "långmarch" som han gjorde när han gjorde lumpen där på Frösön.
Uppskattningsvis så rörde det sig om några kilometer, hahaha!
Han hade det rätt soft min pappa som jobbade på flyget.

Efter den pyttelilla utflykten så rattade vi bilen mot Jamtli och en utställning av KISS.
Jag hade ingen aning om T's intresse för dem men det visade sig att han har en hel massa skivor av dem sedan tonåren. Himla lyckat med andra ord! :)

Vi tog också en sväng på deras vanliga utställning och vi tänkte också gå en promenad ute, men tyvärr vräkte snön ner så det blev liksom inte en så trevlig upplevelse.

Man får såklart inte ta bilder på utställningen så därför kan jag inte visa något från denna aktiviteten.


När vi kände oss färdiga med detta så åkte vi en sväng till ICA för att köpa med oss lite påskgodis till min vän L med familj. Samt även lite fika som vi skulle ha i bilen på vägen hem sedan.

Det var rätt länge sedan jag var i Östersund så när vi skulle ut från affären och bege oss på L & K's Casa så tyckte jag att det var en jättebra idé att använda telefonens GPS.
Det kan tänkas att jag ångrar det lite så här i efterhand...


När jag knappat in adressen och vi börjar åka efter vad GPS'en säger så inser jag att vi åker tvärs över den väg som jag skulle ha valt att åka normalt sett.
När jag kikar på rutten så ser jag att den valt en annan väg men att den ser ut att komma fram rätt nära dit vi är på väg.
Så hur fel kan det gå tänker jag och det kan ju vara kul att se nått annat någon gång.

Heh! 
Nått annat fick vi verkligen se!
Det visade sig att vi körde in på en ganska liten väg, men den var upplogad så det kändes ändå helt okej...först.
Sedan svänger vägen men GPS'en visar att vi ska åka på vägen som går rakt fram.
Men den ser ju inte ut att vara upplogad alls?!!
Hm...

GPS'en visar att det bara är en liten liten bit kvar tills vi ska komma ut på den lite större vägen som leder rakt fram till L & K så T tar lite sats och börjar köra på ändå.
Vi fastnar lite och han backar loss oss.
Tar ännu mer sats och gasar på och vi kommer ändå rätt långt tills vi sedan sitter så fast som vi någonsin kan. Vi kommer varken framåt eller bakåt.

Shit!! 
Vad gör vi nu?!!

Jag ringer en vän! :)

När L undrar vart vi är och jag förklarar så låter hon väldigt fundersam.
Och när hon sedan beskriver det för K så kan jag höra honom i bakgrunden säga... 
"Men den vägen är ju avstängd!"

Haha, det ska ju vara vi till att lyckas med nått sånt här!

De packar in familjen i sin bil, tar med sig spadar och kommer som ett par räddande änglar till oss.
Vi börjar skotta för att se om vi kan komma loss så vi kan backa tillbaka för tydligen är vägen till och med avgrävd en bit framför oss, hahaha!
Hur fel kan det bli liksom?!




Men hur mycket vi än grävde så lyckade vi inte komma loss.
Vi måste försöka hitta någon med en traktor som kan dra lös oss!
Tack och lov så ser vi ett hus bara en liten bit ifrån där vi kört fast som ser ut att ha en väldigt fint plogad infart. De har säkert en traktor!

Jodå, min kära sambo knackar på och frågar om en 08:a som kört vilse kan få lite hjälp! :)
De skrattar såklart gott och en kille kommer ut och ska hjälpa oss.

Men till och med den lilla traktorn har svårt att ta sig fram till vår bil.
Han kan för sitt liv inte förstå hur vi kunde ta oss så långt på den snöiga vägen.
Tror han muttrade det för sig själv minst tio gånger eller nått.

Men med en bra förare kunde man visst det. :)
I det här läget kanske det inte var så bra, men rätt lustigt ändå.

Tillslut lyckas traktorn ta sig fram till bilen och vända så att han kunde dra loss oss.
Alltså kolla hjulhusen på bilen!! :)




Är så glad och tacksam över all den hjälp vi fick av våra fina vänner samt den fundersamma traktorföraren som fick ge sig ut och rädda en Stockholmare i nöd, hihi!

Jag skyller dock allt detta på telefonens GPS!
Den har faktiskt lyckats lura iväg mig helt fel tidigare, så jag är väl inte förvånad egentligen.

Tack L & K för all hjälp och för att ni såg till att vi fick en jättegod middag innan vi åkte hemåt igen!
Ni är bäst!! <3

Ja det var det äventyret det!
Vi kommer garanterat att minnas vår roadtrip till Östersund, haha!

Ha en riktigt fin söndag mina vänner!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad glad jag blir att just DU vill lämna ett meddelande till mig! ;) KRAM!