måndag 23 juli 2018

Kalas i efterskott



Jordgubbstårta, fryst rulltårta, kolakakor & Bregottkakor, Snickerskaka

Bakat i hettan

Lite jobbigt var det faktiskt att fylla år nu mitt i denna kokheta sommar. Jag som tycker det är så himla kul att baka hade stora problem att få till mina bakverk så som jag önskade. Det var ju alldeles på tok för varmt så smöret till exempel blev mjukt, eller löst ska jag väl säga, supersnabbt. Fick ställa in degar och tårta i kylen fram och tillbaka hela tiden för att det skulle gå någorlunda bra. :)

Sedan när det var dags att servera så var det bara att hålla tummarna att allt inte skulle rinna ut över bordet, haha! Men det gick rätt bra faktiskt, och jag hann till och med ta några snabba foton innan det  var dags att fika.



Jordgubbstårta

Jag har sedan jag var liten nästan alltid haft jordgubbstårta på min födelsedag. Det blir ju lätt så när den infaller precis mitt i sommaren, vilket har både för och nackdelar såklart.

Fördelen är att jag ofta haft jättefint väder när jag fyllt år.
Men nackdelen när jag var liten var att nästan alla mina kompisar var bortresta så något regelrätt kalas var det aldrig tal om. Det var de närmaste som kom och grattade mig på min dag.
Om vi var hemma vill säga... Mamma, pappa och jag var ofta ute på husvagnssemester när jag var liten, så jag har nog firat lite här och där i vårt avlånga land. :)

Kanske därför som jag inte ser det som en stor grej med födelsedagar nu också utan kan fira den lite när som helst. Som nu när det blev några dagar för sent.
Men i fredags när jag verkligen fyllde så myste jag i Sthlm med mina favoritkillar T & M. 
Hade en jättefin dag men det var så himla varmt så jag orkade inte ta så mycket foton så tyvärr kommer det inte något inlägg om den lilla trippen.

Jordgubbstårtan ovan innehåller ett lager med mosade jordgubbar blandat med passionsfrukt. 
Ett lager vaniljkräm och till sist ett lager med massor av hela jordgubbar och grädde.
Den är sedan enkelt garnerad med grädde och jordgubbar som ni kan se på bilden.
Kändes som att allt skulle rinna ut men den höll ihop och var riktigt god.




Fryst rulltårta

Perfekt i denna värme, men ta ändå fram den en stund innan servering för denna tog lite tid på sig att bli mjuk. Jag tog fram den preciiiis innan det var dags att fika för att den inte skulle bli en blöt hög på fatet, men den var stelfrusen när vi skulle skära den.
En perfekt kaka denna varma sommar. :)

Recept har önskats så här kommer det...

Rulltårtan

4 ägg
2 dl socker
1,5 dl potatismjöl
1-2 tsk vanilinsocker

Vispa ägg och socker fluffigt.
Blanda de torra ingredienserna och sikta ner dem i smeten. 
Vänd ihop försiktigt för hand.
Klä en rulltårtsform eller långpanna med bakplåtspapper och häll ut smeten.
Ta inte för liten form så kakan blir för tjock. 
(Min blev på gränsen till att den inte skulle gå att rulla ihop.)
Grädda sedan i 250 grader / 200 grader varmluft, mitt i ugnen i 5 min.

När kakan är klar vänds den upp på sockrat bakplåtspapper som en vanlig rulltårta ni vet.
Låt den svalna så den är riktigt kall innan fyllningen ska på.

Fyllning

200g Philadelphiaost
1 dl florsocker
2 tsk vanilinsocker
1dl vispgrädde

Vispa allt utom grädden till en mjuk kräm.
Vispa grädden för sig och vänd sedan ner den i philadelphiaostkrämen.
Bred ut krämen och strö sedan ut det som du tycker skulle vara gott.
Bär, choklad eller något annat gott.

Jag hade blåbär och hackad vit choklad i min.

Rulla ihop och lägg i frysen.






Lycka till nu med kakbakandet!


Nu blir det ännu en solig dag som det ser ut men jag ska nog åka en liten sväng till vårt stora möbelvaruhus ni vet. :)
Håller på att göra mig ett litet dressingroom och behöver lite grejer till det.
Kul va! :)

Längtar så jag dör lite till att få in alla mina kläder där, och kanske äntligen lyckas få någon ordning på dem.

Det kan tänkas att det kan komma ett inlägg när det är klart. ;)

Ha en helt underbar dag!

PUSS!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad glad jag blir att just DU vill lämna ett meddelande till mig! ;) KRAM!